Attester og lægeerklæringer ved sygdom

Ved sygdom kan der i visse tilfælde være behov for dokumentation fra lægen, enten til arbejdsgiver eller uddannelsesinstitution. Her kan du læse mere om, hvornår og hvordan du kan få en attest, samt hvilke regler der gælder.


Lægeattest til arbejdsgiver

Arbejdsgiver kan anmode om dokumentation for sygdom, hvis der er behov for at bekræfte, at fraværet skyldes helbredsmæssige forhold. Dette sker typisk i form af en friattest, som bekræfter, at du er uarbejdsdygtig på grund af sygdom.

  • Attesten udstedes kun efter individuel vurdering og normalt ved personligt fremmøde.

  • Lægen tager ikke stilling til diagnose, men til funktionsevne og evne til at varetage arbejde.

  • Udgiften til attesten afholdes som udgangspunkt af arbejdsgiveren.


Mulighedserklæring

En mulighedserklæring anvendes, når medarbejder og arbejdsgiver ønsker at afdække mulighederne for tilbagevenden til arbejdet – evt. med særlige hensyn eller tilpasninger.

  • Erklæringen udarbejdes i samarbejde mellem medarbejder, arbejdsgiver og læge.

  • Den består af to dele: Del 1 udfyldes af medarbejder og arbejdsgiver sammen, del 2 udfyldes af lægen ved en konsultation.

  • Lægen vurderer medarbejderens helbred i forhold til arbejdsfunktionerne og kan foreslå tilpasninger.

  • Det er arbejdsgiverens ansvar at rekvirere og betale for erklæringen.

Vigtigt: Husk at medbringe den udfyldte Del 1 til konsultationen – uden denne kan erklæringen ikke udarbejdes.


Lægeerklæring til uddannelsesinstitution

Studerende, der er fraværende fra undervisning, eksamen eller praktik på grund af sygdom, kan blive bedt om at dokumentere dette med en lægeerklæring.

  • Det er den studerendes ansvar at kontakte lægen rettidigt.

  • Lægeerklæringen udarbejdes ud fra en vurdering af helbredstilstanden på det relevante tidspunkt.

  • Dokumentationen er som regel egenbetalt, og prisen fremgår af vores takstoversigt.

Vi anbefaler, at du kontakter din studieadministration for at høre, hvilken type dokumentation de kræver, inden du kontakter lægehuset.


Regler og praksis

  • Lægeerklæringer og attester udstedes kun ved lægefagligt relevante forhold.

  • Vi kan ikke udstede attester med tilbagevirkende kraft, medmindre sygdommen har været dokumenteret i journalen.

  • Tvivl om behovet for lægelig dokumentation bør afklares med arbejdsgiver eller studiested inden henvendelse til os.

  • En attest er et lægefagligt dokument – det betyder, at vi kun kan skrive det, der kan begrundes helbredsmæssigt.


Praktisk information

  • Kontakt klinikken telefonisk eller via vores online kontaktformular for at bestille tid til attest.

  • Husk at medbringe oplysninger om, hvad attesten skal indeholde, samt eventuelle formularer fra arbejdsgiver eller uddannelsessted.

Ved spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte os.